Server-side tagging: dé oplossing om geen data mis te lopen?
Op het gebied van privacy is er veel te doen tegenwoordig. Door deze ontwikkelingen is het voor bedrijven steeds interessanter geworden om alternatieve tracking systemen te gebruiken. Server side-tagging maakt het mogelijk om data zelf te verzamelen en op te slaan. Zo worden verschillende preventiemaatregelen vermeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opkomende verbod van third-party cookies. Als de data in de eigen server verzameld wordt, is er sprake van first-party cookies en deze worden dus niet geblokkeerd.
Experts geloven dat server-side tagging de oplossing biedt voor veel preventiemaatregelen. Zo zijn organisaties niet alleen in staat om de privacy van de bezoekers te bewaken, maar ook om belangrijke data te verzamelen en daardoor geen conversies mis te lopen.
Maar wat houdt dit nu eigenlijk precies in? Welke voordelen biedt het? En heeft server-side tagging ook nadelen? En zo ja, hoe kunnen deze vermeden worden? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten en duiken we dieper in deze tracking methode.
Wat houdt server-side tagging in?
Veel organisaties maken nu nog gebruik van client-side tagging. Helaas wordt het de komende tijd steeds lastiger om hiermee aan de juiste informatie te komen. In tegenstelling tot client-side tagging wordt bij server-side tagging de data van de browser van de gebruiker eerst naar de eigen server gestuurd. Vervolgens worden ze pas vertaald door bijvoorbeeld Google Tag Manager.
Dit biedt zowel voordelen voor de organisatie als de websitebezoeker. In de eerste plaats omdat je hierdoor veel meer grip hebt op de data die wordt verzameld en ook over de data die naar derde partijen worden gestuurd. Hierdoor ben je beter in staat om enkel de broodnodige informatie te verzamelen. Daarnaast wordt hiermee ook de privacy van de gebruiker beter bewaakt.
Voordelen van server-side tagging
Server-side tagging brengt een groot aantal voordelen met zich mee. Met behulp van bijvoorbeeld https://www.adpage.io/ ben je in staat om de juiste tracking oplossing voor jouw website te vinden. Maar wat levert dit op?
- Je bent beter in staat om de privacy van de bezoeker te waarborgen. Zo wordt de opgeslagen data eerst onderzocht en kan deze geanonimiseerd worden voordat het naar derde partijen wordt doorgestuurd.
- Je bent volledig in controle over alle data
- Doordat de data op de server wordt opgeslagen en niet in de browser van de bezoeker, zal de laadtijd van de website ook veel sneller worden. Dit heeft weer positieve gevolgen voor de SEO van je site.
Zijn er ook nadelen?
Server-side tagging is nog relatief nieuw. Het is dan ook niet vreemd dat er ook nog een aantal kinderziektes binnen deze methode bestreden moeten worden. Zo is bijvoorbeeld een groot nadeel dat deze methode nog niet compatibel is met alle kanalen. Daardoor is vaak een combinatie van server-side tagging en client-side tagging noodzakelijk. Daarnaast vraagt deze methode om meer expertise dan de traditionele tracking methoden.