Waarom Google ads inzetten wel verstandig is
Adverteren in zoekmachines is al enkele jaren een belangrijke manier om nieuwe klanten te vinden. Of eigenlijk een manier waarop klanten jou kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren waarop je Google Ads in kunt zetten, waarbij het meest bekende de zoekadvertenties zijn. Door middel van een veilingmodel kun je per zoekopdracht bieden op een zoekwoord die relevant is voor jouw business. Het verschilt ontzettend per zoekwoord wat de gemiddelde klikprijs is, dus voordat je start met adverteren is goed onderzoek (onder andere onder concurrenten) ontzettend belangrijk. Op deze manier kun je vooraf goed berekenen of het zinvol is te adverteren en of je hier een positieve ROI voor kunt realiseren.
Wanneer niet inzetten op Google Ads?
- Wanneer je een website hebt die niet goed werkt
Het is vooral belangrijk dat je een website hebt die goed werkt. Hierbij moet hij snel genoeg zijn en moeten bezoekers eenvoudig een aanvraag kunnen doen. Bij webshops is het vooral belangrijk dat je een goede service kunt leveren en dat je met je prijzen goed kunt concurreren met andere partijen.
- Als je duurder bent dan je concurrent
Zijn jouw producten veel duurder en ga je daarmee bijvoorbeeld adverteren in Google Shopping dan zal je dat waarschijnlijk niet zoveel op gaan leveren. Daarbuiten zal het je wellicht ook niet veel kosten, omdat mensen toch niet door zullen klikken.
- Bij een klein budget of een lage marge
Heb je een klein budget of een kleine marge op producten dan is het wellicht ook niet direct interessant om op zoekmachine adverteren in te zetten. Je marge op je producten wordt dan steeds kleiner en zo houdt je nog minder over. Met een klein budget kun je vaak maar een aantal keer per dag worden vertoond en met een gemiddeld conversieratio van zo’n 2 tot 5% heb je best wat bezoekers nodig voordat je een conversie binnen zult krijgen.
Wanneer wel inzetten?
Dit kunnen uiteenlopende redenen zijn, maar vooral als je meer geld wilt gaan verdiepen met je website. Met Google ads kun je direct conversies realiseren en dit kan een super verkoopkanaal voor jou worden. Je zet in op specifieke zoekwoorden en haalt relevante bezoekers naar je site op de site kunnen bezoekers vervolgens goed navigeren en je diensten of producten sluiten goed aan bij de wensen en voorkeuren van de bezoeker. Dan kan Google Ads heel interessant zijn. Daarbij is het mogelijk om zelf aan de slag te gaan met het opzetten en beheren van je campagnes, maar kun je er ook voor kiezen je Google Ads uit te besteden. Dan gaat een specialist aan de slag met je campagnes en zal hij sturen op specifieke doelen zoals een CPA (kosten voor een aanvraag) of ROAS (% omzet tegenover advertentiekosten). Vaak is dat laatste interessant als je budget toereikend is, een specialist kan je namelijk nét een stukje verder helpen.