Website bezoekers beïnvloeden
Een website is bedoeld om mensen te overtuigen van jouw dienst of product. Maar hoe doe je dat? Een populair boek is Influence: The Psychology of Persuasion van Cialdini. Een oud boek, maar blijvend populair onder marketeers. Hierin staan de zes principes van Cialdini, waarmee je sneller mensen overtuigt. Deze principes zijn gebaseerd op oerinstincten van de mens. In dit artikel leggen wij ze alle zes uit en hoe je ze kunt toepassen.
1. Wederkerigheid
Mensen willen van nature schulden terug betalen. Is iemand aardig? Dan zijn wij dat ook. Doet iemand jou onverwachts een extraatje? Dan geef je gemakkelijk een extraatje terug. Cialdini ontdekte dat mensen sneller ja zeggen, als ze een cadeau krijgen. Zo werkt dit ook online.
Bied jij een tool aan? Of een gratis test? Allemaal zaken die je niet hoeft te doen. Maar bezoekers zijn wel sneller geneigd wat te kopen bij je. Dit werkt ook bijvoorbeeld wanneer je iemand korting aanbiedt wanneer die jarig is. Allemaal zaken die je geeft, maar waar de klant graag wat voor terug doet, namelijk een aankoop.
2. Toewijding en consistentie
Wanneer iemand een kleine stap moet zetten, dan is het makkelijker om de volgende stap te zetten. Door mensen consequent te overtuigen en dit stap voor stap te doen, maken mensen vanzelf de gewenste stappen. Een groot verzoek is vaak teveel, maar wanneer je kleine verzoeken doet, dan is de bezoeker sneller geneigd ja te zeggen. Mensen willen namelijk consequent zijn en mensen wil toegewijd zijn. Dit is online ook makkelijk door te voeren door eerst kleine zaken te vragen, voordat je over gaat tot bijvoorbeeld contactgegevens.
3. Sociale bewijskracht
Wil je meer conversie? Dan is sociale bewijskracht zeker een goede. Likes en volgers zijn bijvoorbeeld bewijs dat andere mensen graag zaken doen met jou. En dit middel is nog sterker wanneer vrienden of familie jouw bedrijf leuk vinden. Toon zeker op je website de hoeveelheid volgens en goede reviews. En dit principe werkt ook andersom. Heb je weinig likes en volgers, dan zal wel niemand het leuk vinden.
4. Autoriteit
Niet iedereen kan jouw dienst of product aanprijzen. Dit moet wel een expert zijn binnen de sector. Online kun je dit weergeven door middel van logo’s van klanten waarmee je samenwerkt, maar ook prijzen die je hebt ontvangen. Of wat dacht je van keurmerken? Allemaal manieren om jouw autoriteit te tonen. Maar ook zaken zoals een gastblog die jij hebt geschreven kan ontzettend waardevol zijn.
5. Sympathie
Wanneer vrienden iets aanraden, dan ben je sneller geneigd om het ook te doen. Dit werkt ook zo wanneer je iets gemeen hebt met de ander. Je vindt diegene dan sneller aardig. Vertel dus online meer over jouw bedrijf. Maar dit betekent niet de standaard over ons pagina. Toon de gezichten van jouw team en geef echt een goed inkijkje. Zo leren mensen jou echt kennen.
6. Schaarste
Een product dat uitverkocht is, is aantrekkelijker. Of producten die bijna op zijn, ook die zijn aantrekkelijker. Online kun je dit principe niet oneindig gebruiken. Maar je kunt het zeker inzetten. Zet bijvoorbeeld een dagdeal in of een deal in die eindigt op een bepaalde datum en tijd. Maar ook aangeven hoeveel producten er nog zijn van de totale hoeveelheid kun je inzetten. Let wel op dat je dit principe beperkt inzet.
Deze principes kun je online inzetten, maar elke bezoeker is anders. Voer daarom in het kader van conversie optimalisatie altijd A/B testen uit om zeker te weten wat het beste werkt voor jouw bezoekers.